MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

– Vi må dyrke og styrke vår europeiskhet! (23.6.03, 12:28)

– Det sosiale og økonomiske ansvaret for morgendagens Europa ligger i universitetenes hender, var et motto for Graz-konferansen. Og diskusjonene nedfelte seg i et knippe gode råd til politikerne.

De 600 universitetslederne samlet seg om fem hovedtemaer under konferansen. Her er noen av de konkrete rådene de la på bordet, som europeiske utdanningsministere skal ta stilling til når de møtes i Berlin i november for å legge videre planer.

1. Europeisk utdanning i en globalisert verden

  • Innføre ”Merkelappen Europeisk” for å stimulere institusjonene til å øke sin ”europeiskhet”.
  • Skaffe private midler til finansiering av høyere utdanning, men bare mot garanti for at institusjonens selvstendighet består.

    2. Sammenheng mellom forskning og utdanning

  • Innføre felles grader og mekanismer på doktorgrads- og postdok-nivå, opprette europeiske forskernettverk, og innføre mer fleksible systemer.
  • Arbeide mer med å definere de akademiske gradene BA, MA og PhD, og kreve at PhD må baseres på original forskning.
  • Mer tverrfaglighet i forskningen.
  • Lokalt og regionalt samarbeid mellom institusjonene (cluster).

    3. Felles kvalitetskultur og kvalitetssystemer

  • Utvikle overordnet rammeverk for kvalitetsovervåking, som sørger for jevnlig evaluering av alle programmer og aktiviteter.
  • Tiltakene må respektere den enkelte institusjons selvstendighet, minimalisere byråkratiet og unngå overstyring.

    4. Forbedre styring og ledelse ved institusjonene

  • Gi studentene en viktigere rolle.
  • Mange vanskeligheter og stor uenighet – men viktig sak: fortsett debatten!

    5. Hvordan gi Bolognaprosessen kraft og retning

  • Sørge for at BA-graden er et reelt adgangskort til arbeidslivet, ikke bare et trappetrinn på vei mot MA, om nødvendig ved å lage nye pensa.
  • Nasjoner eller EU skal ikke bruke lovverk for å påtvinge institusjonene kjernepensa.
  • Utvikle et overordnet europeisk rammeverk for kvalifikasjoner, fleksibelt nok til å kunne favne de nasjonale rammeverkene og brukes som et ”oversettelsesredskap”.
  • Implementering av de felles-europeiske tiltakene må skje i en desentralisert prosess, der de nasjonale myndighetene bidrar med økonomiske incentiver.
  • Det bør være institusjonene selv, ikke myndighetene, som eventuelt setter grenser for studentopptaket.
  • Bedre stipendordninger for studenter; og mulighet for å ta med seg lån og stipend til andre land i Europa.
  • Mer fleksible pensjonssystemer for å sikre økt mobilitet blant lærerne.

    Av Lisa Olstad

    Rapportene fra Graz finner du her
    Les hovedartikkel: NTNU mer europeisk enn Europa
  •