REKTOR MENER: God sommer!
(27.6.03, 13:50) Et studieår er over og sommeren står for døren. Det har vært et år fullt av diskusjoner og omveltninger - fra debattene om styring og ledelse til utvikling av nye studieprogrammer, nye grader og nye lærings og evalueringsformer. |
Julie Feilberg
prorektor |
I et foredrag på Nordtek-konferansen her på NTNU forleden, sa Kristin Clemet at "Kvalitetsreformen representerer tidenes største omstilling innen høgere utdanning". Antagelig er det bare dere som har stått i første linje ute i fagmiljøene som virkelig forstår hva kvalitetsreformen har kostet av kreativitet, pågangsmot og ekstraarbeid.
Jeg vet at mange har gjort en kjempejobb i tillegg til de vanlige arbeidsoppgavene sine, og på ledelsens vegne vil jeg gjerne uttrykke at vi både ser og setter stor pris på den innsatsen som er lagt ned i fagmiljøene.
Til høsten skal vi ta imot de nye studentene våre til studieopplegg som delvis er helt nye både med hensyn til struktur, innhold og læringsmiljø. Det blir en stor og krevende utfordring som forutsetter at vi løfter i flokk. Men det er ikke den eneste utfordringen vi vil stå overfor.
Et sentralt punkt på agendaen for kvalitetsreformen, og kanskje det aller viktigste ved reformen totalt sett, er å utvikle prosedyrer som sikrer og utvikler kvaliteten i utdanningstilbudene våre. Vi er godt i gang med å beskrive et kvalitetssikringssystem for NTNU. De grunnleggende prinsippene for systemet ble vedtatt av styret i det siste møtet før sommerferien, men selve utformingen av det vil i stor grad skje i samspill med fagmiljøene i månedene som kommer.
Et annet viktig punkt på dagsorden for NTNU til høsten er strategiprosessen. Målet er ikke å lage en ny strategi for NTNU, men å utvikle en faglig konkretisering av den overordnede strategien vår, "Kreativ, Konstruktiv, Kritisk", gjennom et samspill mellom fagmiljøenes perspektiv og styrets overordnede visjon. Alle institutter og fakulteter har nå beskrevet sine miljøer og sine tanker om faglige valg og prioriteringer for framtida. Dette materialet vil bli bearbeidet videre i en dialogisk prosess til høsten.
Men først er det ferie! God sommer, alle sammen!
|